.A STORY.: Ceramah Am : HAPPINESS
BLOGGER TEMPLATES AND YouTube Layouts »
online photo effects

Wednesday, March 30, 2011

Ceramah Am : HAPPINESS



Antara kata-kata yang aku duk dengar sepanjang tak update belog:
"Happiness is enjoying what u have" aku sambung...not what you're to have.haha. "Create a movie in your mind or another term..mind movie"

kedue2 ni aku amek dari kata2 lecturer aku. aku suke bile die berkata2 sebab die sangatlah pandai motivate bg aku.



"trend sekarang dari pemerhatian di home aku,aku rase...:
1) tak de la keji mana: putus cinta sbb kawan 2) keji: putus kawan sbb cinta
3) lg keji: dah la putus kawan sbb cinta,tup tup putus cinta pulak..hahh mmg..mmg bagos!

sekadar luahan,moga sy dan anda2 d jauhkan, sy tahu,u broke somebody's heart suka2 eventually the same goes back to you. Tuhan saja yang lebih tahu."

ni aku amek dari fb kawan aku. ade status die mcm ni.so aku copy n paste kan jek.


"hanya diri sendiri jek dapat ubah diri sendiri" "jgn blame org lain di atas apa yang berlaku kepada diri kita sekarang".


1. mencari kegembiraan tu bukan nya susah. mungkin. sebab aku boleh cakap jek. sebab tak semestinya aku boleh buat dengan hanya kata2 macam tu. tapi benda ni sangat penting untuk life sebenanya. takkan kita nk sentiase tak gembire dengan ape yang ade pada kite. right?
ade satu sebab kenapa kite kene bergembire dengan ape yang kita ade. supaya satu hari nanti bile benda yang kite ade sekarang dah takde kat kite..baru la time tu kite nk rase nyesal la..kan?contohnye..kalau kite ade kereta..walaupun biase2 jek keretanya..kite asek tak gembire sebab xdapat kete yang baru. asek xhappy. asek nk cari jalan untuk beli kete baru. sedangkan kete kite tu la yang duk kite gune sehari2. tapi tup2, ayah kite amek kete lame tu nk jual. sebab nk guna untuk ape2 ke la kan..pastu kite da xde kete..baru la nk rase nyesal sebab hidup dah smooth...baru nk rase, kalau la ade kete aritu..aku modified bagi cun siket..tambah itu..tambah ini...oke jek sebena kan? then see? tu analogy je la. tak kisah la ape2 pun la.. sebab kegembiraan tu bukan datang bila sesuatu yang baru ada..tapi dengan berpuas hati dengan apa yang ade sekarang. ye..aku hanya mampu berkata2 sebab kata2 tu lagi mudah dari melakukan.

macam mana plak create a movie in your mind tu? haha. lecturer aku ni seorang yang sangat cerie..sangat senang hati dengan apa yang dia lalui sekarang. ayat die.. "all is about his personality". betoi la. sebab dengan apa yang die cerite kan..sangat sedih la..tentang kehidupan die mase kecik2 dulu sampai la sekarang die sangat tinggi jawatan di Malaysia ni. die boleh nk reke2 cerite..tapi bile die tunjuk bukti...yup. mmg sangat menyayat hati. maksud aku kat sini kisah die dari kecik sangat sedih2..malas nk cerite ape kisahnya sebab panjang sangat..tapi camane die harungi tu lagi penting..sebab cara die harungi tu semua datang dari akal fikiran. jika akal fikiran oke..maka oke lah perjalanan hidup walaupun ade yang lain yang x sempurna. jadi mulekan hari2 kite dengan akal fikiran yang baik.


2. trend sekarang memang macam tu ke? yup. kalau tak kenapa die nk buat status yang cm tu kan? haha. oke..aku no komen, sebab aku rase manusia ni mmg berubah2. sebab dalam sesuatu hal, semua orang akan pikirkan diri sendiri jek. kalau die pikirkan hal orang lain jugak..xkan akan ade istilah putus kawan semua tu. kan? haha. xreti nk komen banyak hal ni sebab aku takut tersalah cakap plak nanti.


3. jangan blame orang lain atas apa yang berlaku pada kite. yup, bende ni mmg patot ade dalam diri kite. sebab sebelum kite blame org lain, boleh tak kite tnye diri kite, ape yang aku buat sampai jadi mcm ni? ape yang aku buat dekat orang lain sampai jadi mcm ni? kenapa aku buat mcm tu? bila aku start buat ape2 sampai benda ni jadi kat aku? sebab aku nk copy ayat ni...u broke somebody's heart suka2 eventually the same goes back to you.. dan apa yang kita atau sape2 rase sekarang ni, sebab nya atas kesilapan yang kite pernah buat be4 ni. jadi jangan blame orang lain yang sebenarnya tak bersalah. stop it. sebenanya korang pernah hancurkan hidup die sebelum ni..then korang lupe hal tu...bile die hancurkan hidup korang...korang terus salahkan die. korang ade fikir sebenanya siapa korang? bagus sangat ke? haha. sebab tu ape2 pun jgn salahkan diri orang lain. mcm tu gak bab nk ubah diri orang lain. korang takkan dapat ubah orang lain dalam ape2 hal pun. sikit pun tak especially pemikiran seseorang tu.. so, aku sekarang berpendapat, daripada aku nk ubah orang lain..bia aku jek yang ubah diri aku sendiri. kite takkan salah kan orang lain kalau diri kite sendiri yang mengubah diri kita.

aku membebel tak tentu hala ni sebab aku rase hidup aku macam makin dull and depressed (ala2 clinical sign kucing sakit) haha. aku rase macam aku ni nothing. tak bagi apa2 kesempurnaan kepada orang lain...tak dapat efek hidup sape2.. mean...kalau aku xde kat satu2 tempat or kat mane2 la...cam xde efek ape2. itu lah pemikiran aku sekarang. sebab tu aku jadi dull and depressed.


sekarang aku nk buat diri aku kepada bright and alert. iaitu ape2 perubahan yang aku buat...adelah datang dari diri aku sendiri. aku takkan mengubah siape2 dah. sebab aku nk gembire dengan ape yang aku ade sekarang. bukan gembire untuk mendapat something yang baru. Stop haida! tak pasal2 nk bebel ntah pape. haha. (baru bangun tido sebab terponteng kelas CP. sebab tido2 bajet nk bagun kul 2.30 nk pegi kelas) tup2 amek kau..4.30 terjage. ape lagi, sambung la tido. )

gmbr2 i kredit to Encik Google. babai!

No comments: