.A STORY.: MANUSIA MERUBAH?BERUBAH?MENGGUBAH?
BLOGGER TEMPLATES AND YouTube Layouts »
online photo effects

Wednesday, October 20, 2010

MANUSIA MERUBAH?BERUBAH?MENGGUBAH?

salah satu sifat manusia yang ada di dunia ini beginilah. dan itu adalah lumrah kehidupan. sesiapapun tidak dapat menjangkakan apa yang akan terjadi dalam hidupnya. jangan merasa diri terbaik. jangan merasa diri sempurna. kerana ada kesilapan yang sebenarnya diri sendiri tidak nampak. Merubah kah? Wajah manusia tidak sama sekali merubah sebenarnya. yang merubah cuma sifatnya, kelakuannya dan hatinya. Berubahkah? ya! manusia sering kali berubah andai sudah mendapat yang baru. tidak dinafikan semua ini berlaku di sekeliling kita semua. haha. mungkinkah. atau tidak mungkin. 


Manusia menggubah. ya. manusia menggubah bunga, alat2 segala bagai. tapi disini topik ingin mengkongsikan segala macam perangai manusia yang dilihat. bukan menuding jari, tapi sebenarnya mengingati diri sendiri. 


kadang2 kita sentiasa merasakan diri kita sangat lah sempurna. sehinggakan boleh membawa kepada bangga diri. tetapi pernah tak kita merasakan diri kita ini tidak sempurna? ya! pernah. dan telah membawa kepada kita rasa tidak bersyukur. betol. jadi inilah sifat manusia yang pertama.


dan manusia yang dilihat dari mata berkaca2 ini, manusia yang sebenarnya tidak merasakan kesilapan diri. tetapi sebaliknya merasakan kesilapan orang lain terhadapnya. tetapi apabila dia merasakan kesilapan dirinya sendiri, dia akan mudah terasa hati. dan segala bagai.


manusia ni sebenarnya sentiasa inginkan yang terbaik sehinggakan merasa rimas dengan orang yang tidak menginginkan yang terbaik. sebaliknya apabila dia tidak menginginkan yang terbaik dia ingin orang lain turut juga seperti dirinya. manusia yang sentiasa ingin orang yang mengikuti kehendak mereka inilah dia.


manusia yang sebenarnya tidak berkecil hati dengan apa yang berlaku di atas kelakuan orang lain. tetapi merasakan kecil hati apabila perlakuan begitu dilakukan berulang2 kali. kenapa? kerana dia tidak mahu orang yang telah mengecilkan katinya turut kecil hati. dia tidak mahu orang yang dia kecil hati turut terasa hati dengannya. dia mahu orang yang membuatnya kecil hati -sentiasa gembira. "kita makan..kita telan..dan buang." that's all.


p/s: faham ke tak, sape kisah. cukup aku sahaja yang faham sudahlah.(0.0)

5 comments:

ayu zubaida santek jelita said...

wuuuuuuu ckp pasal kite..T _ T

gman said...

bla3 panjang sangat malas baca haidaaaa. hehehe

tp, awwwwwwwwwwwwwww, aku tak berubahnye, aku tetap gman. hehehe

*shima-aku tetap aku

:D

SitiNurhaida said...

haah betoi2..pasai korang bedua (zuzu &gman) ar..har3.
its general. dari segi pandangan mate kaca ku ke arah orang di atas muke bumi ini...gah3.

SitiNurhaida said...

haah betoi2..pasai korang bedua (zuzu &gman) ar..har3.
its general. dari segi pandangan mate kaca ku ke arah orang di atas muke bumi ini...gah3.

SitiNurhaida said...

apesai aku terbuat 2x.haha. eh gman~mu punye belog lagi pnjang.hoh!xmau kawan.huhu