.A STORY.: tak puas hati.kerek ar ko.
BLOGGER TEMPLATES AND YouTube Layouts »
online photo effects

Sunday, April 25, 2010

tak puas hati.kerek ar ko.

gmbr from google.thanx g!

ade sorg budak kerek melintas jalan.nyampah gile weiiii! nah!bgus untuk dibuat maklumat untuk org kerek semase melintas jalan:

Pejalan Kaki

1.Memimpin tangan anak anda semasa melintas jalan

2.Kanak-kanak memerlukan bantuan orang dewasa semasa melintas jalan raya. Ajar mereka melihat kanak, kiri dan kanan semula sebelum melintas. Berjalanlah dengan pantas tetapi jangan berlari.

3.Menggunakan lintasan pejalan kaki, lintasan berlampu isyarat dan jejantas
Amalkan cara melintas jalan yang betul. Di lintasan berlampu isyarat, melintaslah hanya apabila tanda ORANG HIJAU bernyala. Jangan melintas jalan yang sibuk secara sembarangan.

4.Berjalan menghadap arah kenderaan
Amalan ini membolehkan kanak-kanak mengagak bentuk atau jarak kenderaan yang datang ke arah mereka. Ini meningkatkan peluang mereka mengelakkan sebarang kecelakaan.

5.Sentiasa memberi perhatian di jalanraya
Beri perhatian terhadap arus lalulintas dan jangan bermain berhampiran jalan raya. Tingkah laku sebegini boleh menggangu perhatian pemandu dan boleh menyebabkan kemalangan.

6.Memakai baju yang cerah supaya anak anda meudah dilihat oleh pemnadu kenderaan

7.Pastikan anak anda memakai pakaian yang cerah, pakaian memantul cahaya serta menggunakan lampu suluh jika mereka berjalan di dalam hujan atau waktu malam.


8.Menggunakan lorong pejalan kaki di tepi jalan raya.
Semasa menggunakan lorong pejalan kaki, jangan berjalan terlalu hampir dengan jalan raya. Ini boleh mengelakkan anak anda dari tergelincir atau terjatuh di atas jalan raya.

p/s:aku rase budak2 yg tgl kt cni da ckup besaw nk faham peraturan jalan raye.hehe.


No comments: