.A STORY.: Camana Aku Hilangkan Stress :) bajet bagus. haha
BLOGGER TEMPLATES AND YouTube Layouts »
online photo effects

Saturday, April 16, 2011

Camana Aku Hilangkan Stress :) bajet bagus. haha




Salam sejahtera atas kamu. Haha..tajuk entri tak ley blah kn..hehe.

oke..sekang ni kalau kite pikir..semua orang pun ade stress memasing. tak kisah la hal ape pun tapi yang selalu orang stress sebab study kan?am i right?kalu tak right suke la. haha.
selalunye kalau orang stress sebab ape ye??sebab banyak keje tak siap. ade presentation itu ini. dalam sehari ade 2 presentation (carry mark) and ade test--->pernah alami. stress sebab tak habes study lagi. stress sebab tak faham ape yg dibelajar. stress rase muke makin kusam..stress sebab rase diri menjadi gemok tetibe..haha.oke2. sudah..sume tu aku penah rase dan sedang rase dan akan rase.

so, kalau cakap pasal camane nk tangani stress ni orang akan pk makan banyak2 la. tido la..ape la..yup memang pun. sama la dengan aku. tapi aku ade la buat bende len jugak. haha..


ni cara2 aku hilangkan stress dengan segala masalah. dari masalah diri--->peribadi--->kesihatan ---> cinta---->study----> perkara sampingan sumenye ade stress yang tersendiri. tapi camane aku nk hadapi sume prob tu dalam satu mase. yup..tahun ni memang aku alami masalah2 yg aku sebut tu dalam 1 mase. penat dan gelabah aym la kau Haida.

ni lah care2 nye (sila jangan ikot kerana perkara2 yg aku buat mungkin tmbah stress untuk org laen)haha:

1. pergi kua jenjalan tanpa habeskan duet. bende ni contohnya kalau aku rase tertekan dengan perkara2 sampingan. contohnya bilik tak kemas lagi..baju byk tak basuh..penat...ha..time ni lah aku ajak bf aku pergi jenjalan. mane2 la..putrajaya ke..lepak ar kat tepi2 tu borak2 ke..nak best lagi korang beli la makanan bungkus pastu berkelah kt putrajaya tu..

2. main game kat laptop. maen la game yg pasal time management..contohnya sekang aku nk habeskan game Cooking Dash 3, disamping korang dapat hilangkan kebosanan study..korang bley gerakkan minda. dengan camane nk managekan game tu..aku men farm mania la..farm frenzy la..sume2 game la.

3. kalau rase stress sbb tak habes study lagi..ni yg aku buat..aku susunkan lek subjek2 yg priority la..habeskan dalam 1 tempoh. contohnya kalau ade mase 4 jam..try habeskan 1 subject tu dalam mase 2 jam sahaja. kalau tak habes gak amek tambah mase setengah jam lagi. kalau tak habes jugak..aku tido jek. then sambung je sok pagi. tu care biase la kan..sume orang pun wat camtu gak..oke..yg aku suke buat adelah kemas meja study..bile meje study kite kemas..cam lapangkan meje study..kite nk study pun ade mood la..basuh la cawan2 yg kite gune..masak air isi lam botol..setel sume bende tu..baru study. Insya-Allah..mesti rase lagi cam senang ati..

4. Tido. memang ni aku biase buat. tapi ikot keadaan jugak la tau. sebabnya kalau mase korang ngah study tu ngntuk sangat kan..baek korang tido jek. sebabnya kan tak gune pun pakse2 study kalau tido tak cukup. tetapi!!! ni untuk orang yg berfikiran macam aku jek. sebab aku bukan nk berie excellent sebab aku kalau boleh bende yg aku belajar aku dapat praktikkan dengan baek mase aku kerje nanti pun da oke da sebenanye..


5. pastikan diri tak stress melampau2..sebab bile diri dah strss melampau akan buat kan diri kite ni jadi mcm tak tau nk buat ape. so..bile kite rase kite dah stress melampau2..ape kate kite setelkan kerje2 satu2. jangan buat kerja byk2 terus. setelkan satu kerje tu betol2 setel baru buat yg next kerje. aku rase bile setelkan one by one ni wat kan aku rase hidup lebih teratur. kalau nk up lagi..buat jadual untuk waktu sekarang. maksudnya buat jadual untuk kerje2 yg sekarang. sebab aku buakan jenis ikot jadual. so, aku hanya akan buat jadual yg aku leh ikot dalam jangka masa tertentu.
eg. aku ade assignment Parasite (isnin), assignment Poultry( isnin), Test Pathology(selase) dan hujung weekdays ade plak group work nk buat presentation (jumaat), Quiz (jumaat).

Hari & Masa

Siang

Malam

Jumaat

~rehat2

Parasite (setelkan)

Sabtu

Poultry (setelkan)

Poultry & Study Pathology

Ahad

Pathology cket & ~rehat2

Semak Slide Parasite & Poultry

** Isnin malam : Pathology sepenuhnya **Rabu, Khamis : Hari Jumaat punye hal.


so, dengan ini aku akan ade mase untuk diri sendiri. untuk gembirekan hidup..kite kene la wat adjust mase kan. tetapi!! untuk sesiapa yg jenis study hard memang totally laen dengan care aku ni.haha..



oke la! yg penting ingat kita kene bnyak berdoa dan bende ni aku ingatkan diri aku sendiri yg semakin lalai.



babai. salam~





No comments: